« Επιστροφή | Kάλλιστος Ware – Η πρόκληση της επόμενης Χιλιετίας... » | Philip Sherrard – Ο βιασμός του ανθρώπου και της φ... » | Ιωάννης Ζηζιούλας – Είναι ο άνθρωπος ελεύθερος; » | Δημήτρης Χατζής – Η Παράδοση. » | Δημήτρης Χατζής – Τι είναι «Εθνικό». » | Δημήτρης Χατζής - To φίφτυ-φίφτυ στον έρωτα! » | Ματθαίος Μουντές – Αντίποινα. » | Ματθαίος Μουντές - Νηπιοβαπτισμός » | Ίρβιν Γιάλομ – Θρησκεία και Ψυχιατρική. » | Μiguel Unamuno – Diario Intimo »

Zαν Μπωντριγιάρ – Η κοινωνία της κατανάλωσης.

Image Hosted by ImageShack.us

Όπως έλεγε ο Μάρξ για τον Ναπολέοντα Γ', συμβαίνει κάποτε τα ίδια γεγονότα να εμφανίζονται δυο φορές στην ιστορία: την πρώτη έχουν μια πραγματική ιστορική βαρύτητα, τη δεύτερη δεν είναι παρά η γελοιογραφική επίκληση, η γκροτέσκα μετα­μόρφωση της προηγούμενης — και ζούν από μια μυθική ανα­φορά.

Έτσι η πολιτιστική κατανάλωση μπορεί να οριστεί ως χρόνος και τόπος της γελοιογραφικής αναβίωσης, της παρωδιακής επίκλησης εκείνου που πια δεν υπάρχει — εκείνου που έχει «καταναλωθεί» με την πρώτη έννοια του όρου (που έχει ξοδευτεί και εξαντληθεί). Αυτοί οι τουρίστες που πάνε με λεω­φορείο στον Βόρειο Πόλο για να επαναλάβουν τις χειρονομίες των χρυσοθήρων, και στους οποίους νοικιάζουν ένα ραβδί κι έ­να χιτώνιο Εσκιμώου για να δοθεί τοπικό χρώμα, αυτοί οι άν­θρωποι καταναλώνουν: καταναλώνουν με τελετουργικό τρόπο κάτι που υπήρξε ιστορικό γεγονός και έχει βίαια επανενεργοποιηθεί ως θρύλος. Στην ιστορία η διαδικασία αυτή αποκαλεί­ται παλινόρθωση: είναι μια διαδικασία απάρνησης της ιστορίας και καθηλωτικής αναβίωσης προγενέστερων μοντέλων.

Η κατανάλωση είναι κι αυτή εμποτισμένη στο σύνολο της από τούτη την αναχρονιστική ουσία: η ESSO σας προσφέρει στους χειμερινούς σταθμούς της τη ζέστη της φωτιάς και όλα τα συ­στήματα μπάρμπεκιου: χαρακτηριστικό παράδειγμα — είναι οι κύριοι της βενζίνης, οι «ιστορικοί εξολοθρευτές» της φωτιάς και της συμβολικής της σημασίας, που σας την ξανασερβίρουν ως νεο-φωτιά ESSO. Αυτό που καταναλώνεται εδώ είναι η ταυτό­χρονη, ανάμικτη, συνένοχη απόλαυση του αυτοκινήτου και του εκλιπόντος γοήτρου όλων εκείνων των πραγμάτων που το αυ­τοκίνητο σήμανε το θάνατο τους — γόητρο που αναβιώνει χά­ρη στο αυτοκίνητο! Δεν πρέπει να δούμε εδώ μια απλή νοσταλ­γία του παρελθόντος: μέσα απ' αυτό το «βιωματικό» επίπεδο περνάει ο ιστορικός και δομικός ορισμός της κατανάλωσης: η έξαρση των σημείων στη βάση μιας απάρνησης των πραγμάτων και του πραγματικού. Είδαμε ότι η περιπαθής υποκρισία των μικροειδήσεων, μεσ' από τη μαζική επικοινωνία εξαίρει την ηρεμία της καθη­μερινής ζωής επιστρατεύοντας όλα τα σημεία της καταστροφής (θανάτους, δολοφονίες, βιασμούς, επανάσταση).

Όμως ο ίδιος περιπαθής πλεονασμός των σημείων είναι παντού αναγνωρίσι­μος: εξύψωση των τόσο νέων και των πολύ γέρων, συγκίνηση, στην πρώτη σελίδα για τους γάμους γαλαζοαίματων, ύμνος των μαζικών μέσων στο σώμα και τη σεξουαλικότητα — παντού βρισκόμαστε μπροστά στην ιστορική κατάρρευση ορισμένων δομών που κατά κάποιο τρόπο γιορτάζουν, υπό την αιγίδα της κατανάλωσης, την πραγματική τους εξαφάνιση μαζί με τη γελοιογραφική αναβίωση τους . Η οικογένεια διαλύεται; Της πλέ­κουν το εγκώμιο. Τα παιδιά δεν είναι πια παιδιά; Καθαγιάζουν την παιδική ηλικία. Οι γέροι βρίσκονται μόνοι, εκτός κυκλώματος; Όλοι σκύβουν τρυφερά πάνω στα γηρατειά. Και πιο κα­θαρά ακόμη: εξυμνούν το κορμί καθόσον ακριβώς οι πραγματι­κές του δυνατότητες ατροφούν και καταδιώκεται ολοένα περισσότερο από το σύστημα των πολεοδομικών, επαγγελματι­κών και γραφειοκρατικών καταναγκασμών και ελέγχων.


Zαν Μπωντριγιάρ
Απόσπασμα από το βιβλίο του «La societe de consοmmation»
«Η Κουλτούρα των μέσων»
Εκδ. Αλεξάνδρεια
Σελ. 263 -265

Ετικέτες

الرائد من افضل شركات الخدمات المنزلية في المملكة وخدماتها تغطى كل المنطقة العربية للمزيد قم بزيارة
شركة تنظيف خزانات بمكة شركة غسيل خزانات بمكة
افضل شركة تنظيف منازل بالمدينة المنورة افضل شركات تنظيف منازل بالمدينة المنورة
شركة تنظيف مجالس بمكة افضل شركة تنظيف مجالس بمكة
شركة تنظيف مجالس بالمدينة المنورة افضل شركة تنظيف مجالس بالمدينة المنورة
شركة تنظيف بالمدينة المنورة شركة نظافة بالمدينة المنورة

Δημοσίευση σχολίου

Σύνδεσμοι

eXTReMe Tracker