Zαν Μπωντριγιάρ – Η κοινωνία της κατανάλωσης.
Όπως έλεγε ο Μάρξ για τον Ναπολέοντα Γ', συμβαίνει κάποτε τα ίδια γεγονότα να εμφανίζονται δυο φορές στην ιστορία: την πρώτη έχουν μια πραγματική ιστορική βαρύτητα, τη δεύτερη δεν είναι παρά η γελοιογραφική επίκληση, η γκροτέσκα μεταμόρφωση της προηγούμενης — και ζούν από μια μυθική αναφορά.
Έτσι η πολιτιστική κατανάλωση μπορεί να οριστεί ως χρόνος και τόπος της γελοιογραφικής αναβίωσης, της παρωδιακής επίκλησης εκείνου που πια δεν υπάρχει — εκείνου που έχει «καταναλωθεί» με την πρώτη έννοια του όρου (που έχει ξοδευτεί και εξαντληθεί). Αυτοί οι τουρίστες που πάνε με λεωφορείο στον Βόρειο Πόλο για να επαναλάβουν τις χειρονομίες των χρυσοθήρων, και στους οποίους νοικιάζουν ένα ραβδί κι ένα χιτώνιο Εσκιμώου για να δοθεί τοπικό χρώμα, αυτοί οι άνθρωποι καταναλώνουν: καταναλώνουν με τελετουργικό τρόπο κάτι που υπήρξε ιστορικό γεγονός και έχει βίαια επανενεργοποιηθεί ως θρύλος. Στην ιστορία η διαδικασία αυτή αποκαλείται παλινόρθωση: είναι μια διαδικασία απάρνησης της ιστορίας και καθηλωτικής αναβίωσης προγενέστερων μοντέλων.
Η κατανάλωση είναι κι αυτή εμποτισμένη στο σύνολο της από τούτη την αναχρονιστική ουσία: η ESSO σας προσφέρει στους χειμερινούς σταθμούς της τη ζέστη της φωτιάς και όλα τα συστήματα μπάρμπεκιου: χαρακτηριστικό παράδειγμα — είναι οι κύριοι της βενζίνης, οι «ιστορικοί εξολοθρευτές» της φωτιάς και της συμβολικής της σημασίας, που σας την ξανασερβίρουν ως νεο-φωτιά ESSO. Αυτό που καταναλώνεται εδώ είναι η ταυτόχρονη, ανάμικτη, συνένοχη απόλαυση του αυτοκινήτου και του εκλιπόντος γοήτρου όλων εκείνων των πραγμάτων που το αυτοκίνητο σήμανε το θάνατο τους — γόητρο που αναβιώνει χάρη στο αυτοκίνητο! Δεν πρέπει να δούμε εδώ μια απλή νοσταλγία του παρελθόντος: μέσα απ' αυτό το «βιωματικό» επίπεδο περνάει ο ιστορικός και δομικός ορισμός της κατανάλωσης: η έξαρση των σημείων στη βάση μιας απάρνησης των πραγμάτων και του πραγματικού. Είδαμε ότι η περιπαθής υποκρισία των μικροειδήσεων, μεσ' από τη μαζική επικοινωνία εξαίρει την ηρεμία της καθημερινής ζωής επιστρατεύοντας όλα τα σημεία της καταστροφής (θανάτους, δολοφονίες, βιασμούς, επανάσταση).
Όμως ο ίδιος περιπαθής πλεονασμός των σημείων είναι παντού αναγνωρίσιμος: εξύψωση των τόσο νέων και των πολύ γέρων, συγκίνηση, στην πρώτη σελίδα για τους γάμους γαλαζοαίματων, ύμνος των μαζικών μέσων στο σώμα και τη σεξουαλικότητα — παντού βρισκόμαστε μπροστά στην ιστορική κατάρρευση ορισμένων δομών που κατά κάποιο τρόπο γιορτάζουν, υπό την αιγίδα της κατανάλωσης, την πραγματική τους εξαφάνιση μαζί με τη γελοιογραφική αναβίωση τους . Η οικογένεια διαλύεται; Της πλέκουν το εγκώμιο. Τα παιδιά δεν είναι πια παιδιά; Καθαγιάζουν την παιδική ηλικία. Οι γέροι βρίσκονται μόνοι, εκτός κυκλώματος; Όλοι σκύβουν τρυφερά πάνω στα γηρατειά. Και πιο καθαρά ακόμη: εξυμνούν το κορμί καθόσον ακριβώς οι πραγματικές του δυνατότητες ατροφούν και καταδιώκεται ολοένα περισσότερο από το σύστημα των πολεοδομικών, επαγγελματικών και γραφειοκρατικών καταναγκασμών και ελέγχων.
Zαν Μπωντριγιάρ
Απόσπασμα από το βιβλίο του «La societe de consοmmation»
«Η Κουλτούρα των μέσων»
Εκδ. Αλεξάνδρεια
Σελ. 263 -265
Ετικέτες Ζάν Μπωντριγιάρ
ghd, nike huaraches, beats by dre, vans, nike trainers, chi flat iron, air max, mont blanc, ferragamo shoes, mcm handbags, soccer shoes, north face outlet, wedding dresses, oakley, vans shoes, instyler, louboutin, valentino shoes, bottega veneta, babyliss pro, new balance shoes, ralph lauren, abercrombie and fitch, longchamp, celine handbags, iphone cases, birkin bag, nfl jerseys, abercrombie, nike roshe run, converse shoes, lululemon outlet, baseball bats, timberland boots, ray ban, jimmy choo outlet, mac cosmetics, hollister clothing store, reebok outlet, insanity workout, hollister, north face jackets, soccer jerseys, herve leger, asics running shoes, gucci, converse, air max, giuseppe zanotti, p90x
Posted by oakleyses | 8:55 π.μ.